De lekkerste manier om iets goeds te doen

De lekkerste manier om iets goeds te doen

Vind jij een goede oorsprong van je eten net zo belangrijk als een heerlijke smaak? Je maakt – samen met veel anderen – écht verschil met de producten van Fair Trade Original.

Meer impact dan je denkt

Als eerste fairtrade organisatie ter wereld en het enige non-profit merk in de Nederlandse supermarkt werken wij nauw samen met boeren en producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Samen met hen ontwikkelen we een breed pallet aan smaken van hoge kwaliteit.

De positieve effecten van onze eerlijke aanpak zien we overal om ons heen. De mannen en vrouwen die aan de basis staan van onze producten hebben meer zekerheid en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Je dagelijkse boodschappen hebben dus veel meer impact dan je denkt.

  • 1973

    eerste eerlijke koffie (wereldwijd) uit Guatemala

  • 60%

    van de Nederlandse huishoudens koopt fairtrade

  • 1 mln

    blikjes kokosmelk verkocht in 2015

  • €1 mln

    geïnvesteerd in de groei van fairtrade (2015)

'Je kunt veel beter op een eerlijke manier met de ontwikkelingslanden handel drijven dan dat je giften schenkt.'
Oprichter S.O.S., Paul Meijs

Onze historie

  • Het begin

    1959. Een groep idealistische jongeren, aangevoerd door Enny Wolak (l), heeft in Kerkrade geld ingezameld om melkpoeder te sturen naar ondervoede kinderen op Sicilië. Het succes is zo groot, dat ze het Komitee Steun Onderontwikkelde Streken (S.O.S.) oprichten, onder leiding van Paul Meijs (r).

  • Van hulp naar handel

    Dit beeldje van een dansend paar, gemaakt in een houtwerkplaats in Haïti, is het eerste product dat de organisatie importeert, onder het motto 'geen hulp maar handel'. Het is 1967. Samen met manden en sieraden uit de Filippijnen en Macau, vliegen de beeldjes de deur uit. Eerlijke handel is een feit.

  • Eerlijke koffie

    In 1973 bestelt Paul Meijs 50.000 kilo koffie van kleine koffieboeren in Guatemala. Het is de eerste eerlijk ingekochte koffie ter wereld. Met de 1000 x 1000 actie – Crowd Funding zou je nu zeggen – lukt het om de Indio Bonen te branden, verpakken en verkopen.

  • Hoog bezoek

    De organisatie groeit. Niemand minder dan Prins Claus opent eind 1973 het nieuwe magazijn in Kerkrade. Er komen buitenlandse dochterondernemingen bij en in eigen land ontstaan regionale depots. De producten worden verkocht aan voornamelijk Wereldwinkels en (kerkelijke) groepen.

  • Verhuizing

    Na de groei volgt ook weer krimp. Op België na, worden de buitenlandse vestigingen zelfstandig. De jaren ’80 zijn geen vetpot. S.O.S. Wereldhandel, zo heten we inmiddels, sluit de depots en verhuizen in 1986 naar het midden van het land. We trekken in een oude meubelfabriek in Culemborg, een mooi stadje aan de Lek.

  • Hand- en theedoeken

    Na alle aandacht voor de levensmiddelen, ontwikkelt S.O.S. Wereldhandel een nieuwe lijn: huishoudtextiel uit India. Ook met een goed verhaal: over de wevers en, heel belangrijk, weefsters die via onze handel op het platteland van India een eerlijk bord rijst verdienen.

  • Een keurmerk

    Het Max Havelaar keurmerk betekent een doorbraak. Vanaf 1988 verkopen tal van koffiebranders in Nederland naast hun reguliere koffie ook varianten eerlijk ingekochte koffie. De consument kan nu, ook in de supermarkt, kiezen. Al onze koffie draagt sindsdien het keurmerk.

  • Fair Trade

    Het assortiment wordt verbreed met producten als thee, honing en chocola. Nog later verkopen we ook kleding en eerlijke voetballen. Er komen meer eigen winkels bij. We zoeken een eigentijdse naam en kiezen in 1994 voor Fair Trade. Nu een algemeen begrip, maar toen nog zeker niet.

  • Assistentie

    Zoals wij ambitieus zijn, zo willen ook de producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika vooruit. We helpen hen met ons Assistentie Programma op het gebied van productontwikkeling, voedselveiligheid, management. Een grote hit is onze cursus stevig en economisch verpakken voor de export.

  • Geniet van uw koffie

    We sluiten de 20e eeuw af met een pleidooi voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en een stevig protest tegen bedrijven die hier niet van willen weten. Grote koffiemerken bijvoorbeeld, die hun ogen sluiten voor de vaak erbarmelijke omstandigheden op koffieplantages,

  • Op naar de supermarkt

    En nu op naar de supermarkt. Met de nieuwe merknaam Fair Trade Original en een nieuwe verpakkingslijn, benaderen we de hoofdkantoren. Begin 2006 zijn 15 producten verkrijgbaar bij Albert Heijn. Super de Boer verbindt zich aan intensieve samenwerking.

  • 50 Jaar

    En dan opeens zijn we 50 jaar. Volwassen mag je wel zeggen, en een tikje gerijpt. We vieren het met onze klanten, de handelspartners, de consumenten. Ramon Beuk maakt ter ere van het jubileum een fantastisch kookboek. En ook onze geschiedenis wordt in een boek vastgelegd.

  • Design

    In ons jubileumjaar starten we de samenwerking met Piet Hein Eek. Hoewel hij niet van reizen houdt, gaat Piet Hein mee naar Vietnam. Daar, en later ook in Thailand, ontwerpt hij vazen, houten manden en servies die stuk voor stuk succesnummers worden in binnen- en buitenland.

  • Nieuwe fase

    2013: FairForward neemt de Gifts & Living activiteiten over en blijft daarbij de merknaam Fair Trade Original gebruiken. Wij richten ons uitsluitend op food en herzien onze verpakkingen en communicatiestijl. We zijn klaar voor de toekomst.

Missie

Ons aandeel in eerlijke en transparante handel is:

Door het ontwikkelen van internationale handelsketens maken wij eerlijk eten en drinken bereikbaar voor iedereen.

Onze medewerkers

Aan deze mooie missie werken we met 22 mensen. Benieuwd wie dit zijn? 
Hier vind je de gezichten achter onze organisatie.

Onze werkwijze

Onze manier van werken is gebaseerd op de principes van eerlijke handel en onze lange praktijkervaring. We investeren veel tijd en energie in de ontwikkeling van lokale handelsketens. Dat betekent dat de verwerking van een groot deel van onze producten plaatsvindt in het herkomstland van de ingrediënten. Hierdoor verbeteren niet alleen de arbeids- en leefomstandigheden van boeren en hun gezinnen, het biedt ook goede werkgelegenheid aan mensen in de lokale verwerkende industrie.

Ontmoet onze handelspartners

Keurmerken

Op onze verpakkingen kom je verschillende keurmerken tegen. Het meest voorkomende is het Fairtrade keurmerk van stichting Max Havelaar. Daarnaast voeren wij op enkele producten het Fairtrade keurmerk van Fair for Life en op onze biologische producten het keurmerk van Skal.

         

de lekkerste manier om iets goeds te doen