De lekkerste manier om iets goeds te doen

Op weg naar een beter klimaat

27 juni 2016
Op weg naar een beter klimaat

Sinds 2015 zijn onze verpakkingen, ons kantoor en onze reizen - mede dankzij houtovenprojecten in Kenia en Oeganda, zie foto - klimaatneutraal. Bovendien werken we aan een klimaatvriendelijk assortiment.

Bert Jongsma, directeur Fair Trade Original: ‘Boeren die de fairtrade ingrediënten voor onze producten leveren, zijn extra kwetsbaar als het om klimaatverandering gaat. Het klimaat heeft een directe invloed op hun oogst en op hun dagelijks inkomen. Wij willen klimaatverandering helpen voorkomen door in de toekomst ook onze producten klimaatneutraal te maken. Dit doen we stapsgewijs. Onze ambitie is om vóór het jaar 2020 minimaal 50% van ons foodassortiment klimaatneutraal te maken, vanaf het boerenland tot in de winkel waar jij je boodschappen doet. Wij hopen dat deze ambitie ook anderen in de keten inspireert en aanzet om samen met ons de schouders eronder te zetten.

Werken en reizen

Als eerste stap hebben we in 2015 gekeken naar zaken waar wij directe invloed op hebben, zoals werken en reizen. Wij zijn sinds enkele jaren gehuisvest in een zeer energiezuinig gebouw met een koude-warmte opslag om de temperatuur te regelen en waar 100% natuurstroom wordt gebruikt. In Nederland reizen we met het openbaar vervoer en energiezuinige auto’s. De vijf bedrijfsauto’s hebben het energielabel A en drie daarvan zijn uitgerust met een elektrische aandrijving.

Het zijn vooral onze vliegreizen naar handelspartners die zorgen voor CO2 uitstoot. De directe relaties met onze handelspartners vormen een belangrijk onderdeel van onze werkwijze. Uit ervaring weten we dat zonder persoonlijk contact de ontwikkeling van eerlijke handelsketens een stuk moeizamer verloopt.

De uitstoot die vrij kwam bij het werken op kantoor en het reizen bedroeg in 2015 61 ton CO2. In vergelijking met 2014 daalde de CO2 uitstoot met 56% doordat we verhuisden naar een kleiner kantoor en minder vliegreizen maakten.

Verpakkingen

Ook hebben we in 2015 de CO2 uitstoot in kaart gebracht die wordt veroorzaakt door onze verpakkingsmaterialen. Bij de keuze voor materialen staan voedselveiligheid en de kwaliteit van onze producten voorop. De meest gebruikte verpakkingssoorten binnen het huidige assortiment zijn glas, papier, karton en blik. In 2015 werd 581 ton materiaal gebruikt wat gelijk staat aan 509 ton CO2.

Gold Standard Carbon Credits

Sinds 2015 zijn alle productverpakkingen, ons kantoor en onze reizen in binnen- en buitenland klimaatneutraal doordat we de CO2 uitstoot compenseren met Gold Standard Carbon Credits. De Gold Standard is de hoogste standaard voor het compenseren van de uitstoot van gassen, zoals CO2, die schadelijk zijn voor het klimaat.

Koffieassortiment naar verwachting klimaatneutraal in 2016

In 2016 bereiden we ons voor op een volgende stap en verwachten we ons koffieassortiment van het boerenland tot aan de winkel volledig klimaatneutraal te maken. Daarmee zetten we een flinke stap richting onze klimaatdoelstelling voor het jaar 2020.

Klimaatprojecten met onze handelspartners

Minstens zo belangrijk vinden we de samenwerking met anderen om de uitstoot van schadelijke gassen, het waterverbruik en landgebruik in onze handelsketens te verminderen. Samen met onze handelspartners gaan wij klimaatprojecten opzetten. Met als doel om de boeren en lokale verwerkers weerbaarder te maken tegen de gevolgen van klimaatverandering, zodat zij actief de strijd kunnen aangaan tegen de problemen die voor velen steeds voelbaarder worden. Tegen het einde van 2016 verwachten we meer te kunnen vertellen over deze projecten.’

Zie voor meer informatie over ons klimaatbeleid de Update!  

trefwoorden

Reageren

Over de vernieuwde hagelslag met fairtrade rietsuiker overzicht Fairtrade én vegan?