De lekkerste manier om iets goeds te doen

Culinaire families in Azie

02 september 2013
Culinaire families in Azie

De Aziatische keuken vormt het hart van Fair Trade Original’s culinaire assortiment. We laten deze producten lokaal door onze partners maken en dat komt het authentieke karakter ervan ten goede. Zij kennen de lekkerste recepten uit eigen keuken en maken met fairtrade ingrediënten de heerlijkste Aziatische producten.

Door Bert Jongsma, Algemeen Directeur - Onze aanpak zorgt er bovendien voor dat lokaal meer toegevoegde waarde wordt gegenereerd. Dat is goed voor de ontwikkeling ter plaatse. Niet alleen ontvangen de boeren die de ingrediënten leveren een eerlijke prijs; ook werknemers in de keten, van ingrediënt tot gereed product, kunnen rekenen op goede arbeidsomstandigheden en een eerlijke beloning.

De culinaire producten uit het Aziatische assortiment worden gemaakt door een select gezelschap van handelspartners waarmee wij warme banden onderhouden. Het is niet geheel toevallig dat dit familiebedrijven zijn. Zij kenmerken zich door een grote mate van wederzijdse betrokkenheid tussen eigenaren en werknemers. In familiebedrijven is veel creativiteit en innovatie te vinden, men laat zich niet snel van de wijs brengen en heeft een lange termijnvisie.

In India werken we met AMDO, een klein bedrijf van de familie Wangchuk, dat noedels produceert. Opgezet door de vader van de huidige directeur nadat hij in de jaren ’60 Tibet was ontvlucht. Ma’s Tropical Foods is onze leverancier van kokosmelk en specerijen in Sri Lanka. In dit bedrijf werkt vader Mario samen met zijn zoons Maliek en Sheran. Al sinds 1989 zijn wij hun klant. De samenwerking met KRS Spicy Food in Thailand daarentegen is pas twee jaar jong. Bo en Boy zijn twee broers die op energieke wijze leidinggeven aan deze fabriek die Thaise curries en sauzen produceert. Al deze familiebedrijven zien we als onze lokale ambassadeurs van het fairtrade gedachtengoed.

We hechten veel waarde aan een goede vertrouwensband met de bedrijven die onze producten maken. Regelmatig komen we bij elkaar over de vloer en maken samen plannen voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Door de jarenlange samenwerking kennen we onze partners van haver tot gort en kunnen daardoor goed inspelen op de behoeften die zij hebben.

In de praktijk helpen we vooral bij het verkrijgen van fairtrade certificering en bij het verbeteren van voedselveiligheid en –kwaliteit. Inmiddels zijn de belangrijkste ingrediënten die KRS Spicy Food verwerkt Fairtrade gecertificeerd. Binnenkort krijgt ook onze kokosmelk van Ma’s Tropical Foods het Fairtrade keurmerk en in India is het vooronderzoek naar certificering afgerond. Onze partners zijn in het begin vaak niet goed bekend met certificering en maken graag gebruik van onze kennis. Veelal leidt zo een certificeringstraject tot nieuwe inzichten en als gevolg daarvan nieuwe prioriteiten. We motiveren hen bij de uitvoering van de plannen en trekken bij de directie aan de bel als de voortgang stokt. Gelukkig zien we dat onze gezamenlijke inspanningen goede resultaten opleveren. De veiligheid op de werkvloer is verbeterd, faciliteiten voor werknemers worden goed onderhouden en hygiëne krijgt veel aandacht.

We hebben de ambitie om onze Aziatische culinaire lijn verder uit te breiden. Daarmee creëren we nieuwe kansen voor onze handelspartners, hun werknemers en de toeleverende boeren. Een beter excuus is er niet te bedenken om te genieten van de gevarieerde Aziatische keuken.


Reageren

Ananas - van boer tot blik overzicht Pittig reisje