De lekkerste manier om iets goeds te doen

Jaarverslag 2012

08 juli 2013
Jaarverslag 2012

Fair Trade Original is voortaan 100% food-organisatie en vernieuwt merk.

Culemborg, 8 juli 2013 – Fair Trade Original, het merk van de eerlijke producten, richt haar pijlen voortaan volledig op food. De omzetgroei in de supermarkten zette in 2012 door, die in de cadeaubranche daalde, waardoor de totale foodomzet vorig jaar daalde met 4% naar € 15,7 miljoen. Het jaar 2013 gebruikt Fair Trade Original om haar merk te vernieuwen onder leiding van haar nieuwe algemeen directeur, Bert Jongsma. Dit alles en meer is te lezen in het Jaarverslag 2012 van Fair Trade Original.

De keuze voor food is voor Fair Trade Original aanleiding om het merk te herpositioneren. Alle verpakkingen ondergaan op dit moment een opvallende restyling. Directeur Bert Jongsma: “Consumenten zagen Fair Trade Original vaak eerder als een keurmerk dan als merk. Met een nieuw gezicht wil Fair Trade Original een aansprekend en sympathiek merk zijn, dichtbij de consument die in zijn dagelijkse leven op een makkelijke en lekkere manier iets goeds wil doen.”

Benoeming nieuwe algemeen directeur

De vernieuwingen vinden plaats onder leiding van Bert Jongsma, per 8 maart 2013 benoemd als algemeen directeur en bestuurder van de stichting Fair Trade Original. Jongsma (1969) is sinds 2005 werkzaam voor Fair Trade Original en was de laatste jaren Controller. In die hoedanigheid was hij verantwoordelijk voor de financiële, operationele en ontwikkelingsactiviteiten van de organisatie. Bert Jongsma ziet sterke kansen voor Fair Trade Original om zich te vestigen als hét A-merk in fairtrade food. “Fair Trade Original is een uniek merk op het winkelschap, 100% fairtrade. We bouwen verder aan een breed en aantrekkelijk assortiment dat iedereen in staat stelt om eerlijk en duurzaam te consumeren.”

Gifts & Living via FairForward

Per 1 maart 2013 zijn de gifts & living activiteiten van Fair Trade Original (het assortiment mode, wonen en tafelen) overgedragen aan FairForward. FairForward kan via een licentieovereenkomst de merknaam Fair Trade Original op gifts & living producten blijven voeren.

Bedrijfsresultaat

Na een goede start liep de foodomzet van Fair Trade Original in de tweede helft van 2012 terug. De omzetgroei in de supermarkten kon de omzetdaling in de door de recessie sterk getroffen cadeaubranche (Wereldwinkels, kerstverkopen) niet opvangen. Fair Trade Original sloot haar boekjaar 2012 af met een nettoverlies van € 1,2 miljoen (2011: € 39.000 winst). De daling van het resultaat is veroorzaakt door eenmalige kosten in verband met de verzelfstandiging van de gifts & living activiteiten. Het negatieve bedrijfsresultaat uit normale bedrijfsactiviteiten bedroeg € 188.000 en is grotendeels het gevolg van een lagere omzet.

Verwachting 2013

In de begroting van 2013 is een lichte omzetgroei opgenomen, waarbij rekening is gehouden met de aanhoudende lastige economische omstandigheden. Over het jaar 2013 verwacht de organisatie een negatief bedrijfsresultaat te behalen door extra kosten voor marketingactiviteiten en eenmalige kosten voor de aanpassing van de personele formatie.

Jaarverslag 2012

Dit alles en meer kunt u lezen in het Jaarverslag 2012 van Fair Trade Original dat is opgesteld volgens de G3-richtlijnen van het Global Reporting Initiative voor duurzaamheidsverslaglegging.

Lees hier het Jaarverslag 2012. Klik op het verslag voor een full-screen weergave.


  Download het jaarverslag (PDF)

trefwoorden

no_tags_blog

Reageren

Pittig reisje overzicht Hapklare waarheid